Hvilke avtaler må på plass?

Når du skal i gang med Autobank må du følge stegene som beskrevet her hvis dette er en førstegangsaktivering av funksjonen for det aktuelle selskapet. Hvis du allerede har tidligere Autobankavtaler finner du valget om ny avtale i følgende visning.

Det kan likevel oppstå noen utfordringer angående hvilke bankavtaler du har og hvilke du trenger, hvor informasjonen skal sendes, og eventuelt oppsett mot Nets.

Dette er grunnleggende for å komme i gang:

Fra banken trenger du en OCR-avtale for innbetalinger (alternativt en full innbetalingsavtale for innbetalinger uten KID), en remitteringsavtale for utbetalinger, og eventuelt en avtale om sending av kontoutskrifter/saldo for bankavstemming.

Hvis du allerede har en betalingsavtale fra før, har du også en ID i Nets. Banken din har tilgang til denne ID-en. Hvis du har knyttet denne ID-en til en annen Autobank-løsning, for eksempel Uni Økonomi V3, er ID-en og avtalen rutet mot "postkassen" til økonomisystemet du har avtale hos. Banken din må deretter rute avtalen til seg selv, slik at Aritma/ZData - som håndterer sendinger av bankdata for regnskapssystemet - kan hente og levere filer i banken. Først når banken din gir beskjed til Aritma/Zdata at avtalen er OK, vil avtalen bli aktivert i regnskapssystemet.

Dersom du ikke har en betalingsavtale med Nets, må du fylle ut et skjema for å få en NetsID. Her er et eksempel på utfylling av et slikt skjema: 

Punkt 1 og 2.jpg

Punkt 5.jpg

Punkt 6.jpg

Punkt 7.jpg

Punkt 11.3.jpg