For å registrere en ny eiendel må du først bokføre selve kjøpet, slik at den aktuelle balansekontoen får en saldo. Dette fordi eiendelsregisteret gjør en sjekk mot saldo på den angitte balansekontoen, og dersom beløpet som angis i registeret overstiger bokført saldo, vil du få en feilmelding om at balansekonto ikke har nok penger.

For å registrere en ny eiendel velger du funksjonen "Eiendeler" (1) og velger "Ny eiendel" (2)

I det første feltet angir du info om selve eiendelen. Dersom eiendelen allerede er avskrevet i tidligere perioder kan regnskapsmessig verdi avvike fra kjøpspris (1), for mer info se artikkel om eksisterende eiendeler. Basert på balansekonto som angis (2), vil systemet automatisk angi avskrivningskonto og saldogruppe (3).

Avskrivningskonto (1) angir driftskonto som avskrivningskostnader skal posteres mot. Inngående regnskapsmessig verdi (2) skal være lik kjøpspris dersom det er en ny eiendel. Utrangeringsverdi kan angis dersom dette er aktuelt.

Avskrivninger blir gjort basert på regnskapsmessig verdi og levetiden til eiendelen. Ved å huke av for automatisk bokføring (1) vil systemet automatisk bokføre avskrivningskostnadene til eiendelen på månedlig basis. Systemet vil foreslå en levetid for eiendelen (2) basert på angitt balansekonto, men denne levetiden kan overstyres. Skattemessig avskrivning (3) beregnes automatisk basert på angitt saldogruppe og eiendelens verdi.

Når alle data er fylt ut, kan man trykke "lagre" øverst til høyre. Dersom man ikke har slått på automatiske avskrivninger under registreringen av eiendelen, vil man få opp et vindu med spørsmål om dette:

Her kan man avbryte for å gå tilbake til registreringsbildet, trykke "nei" om man vil vente med å avskrive og aktivere automatiske avskrivninger ved å trykke på "Start med avskrivninger nå".