Automatiske avskrivninger

Når man har registrert en ny eiendel (https://help.unieconomy.no/registrerenyeiendel) får man blant annet spørsmål om hvordan man ønsker å sette opp avskrivninger.

Her er det flere felter som skal fylles ut, men man kan når som helst endre dette igjen på et senere tidspunkt om det er ønskelig. 

Vi skal kikke litt nærmere på de ulike feltene tilgjengelig for avskrivninger i systemet:

Sette opp automatiske avskrivninger ved registrering av eiendel:

Avskrivinger eiendel 2.png

Under eiendelen vil man se flere felter som har fylt seg ut automatisk basert på de opplysninger man startet med å registrere. Systemet gir automatisk forslag til avskrivningskonto, levetid m.m. Dette kan endres direkte i feltene om man ønsker å oppdatere med nye/andre opplysninger.

Dersom man aktiverer "la systemet bokføre avskrivningen automatisk i regnskapet", vil systemet selv bokføre avskrivninger månedlig fra det tidspunktet som er oppgitt. Dersom man for eksempel er kommet til mai og bokfører et kjøp gjort i januar samme år, vil systemet ha tilbakevirkende kraft i form av at avskrivninger blir bokført automatisk fra og med kjøpsmåned og frem til dags dato.

NB: Eventuelle endringer vil ikke ha tilbakevirkende kraft på allerede bokførte avskrivinger. Dersom man har avskrevet feil sum på en eiendel, må disse korrigeres manuelt i regnskapet. 

Funksjonen avskriver frem til siste avsluttede måned, det vil si at dersom man er kommet til midten av mai, vil avskrivninger frem til 30.april bokføres når man aktiverer og lagrer eiendel. Ved månedsskifte til juni, vil systemet igjen lage et nytt bilag med avskrivninger for mai. 

 

Når systemet ikke avskriver eiendelen

Det kan være flere grunner til at en eiendel ikke blir avskrevet, det første kontrollpunktet som kan være verdt å sjekke, er om haken for "la systemet bokføre avskrivningen automatisk i regnskapet" er aktivert på den aktuelle eiendelen.

Man kan alltid sjekke status på de ulike eiendelene og avskrivninger under "Regnskap" -> "Eiendeler":
Eiendel med avskr.png

 I dette tilfellet kan man se at pizzaovnen har blitt avskrevet til og med 30.april 2021. Dersom det hadde vært en eller flere eiendeler i listen som ikke var avskrevet, selv om haken for "la systemet bokføre avskrivningen automatisk i regnskapet" er aktivert, kan man kjøre avskrivninger på nytt ved å velge de tre prikkene øverst til høyre (1):

 Eiendel med avskr (1).png

I neste bilde vil man da få opp et valg "utfør avskrivninger" (2):

Eiendel med avskr 2.png

Som teksten i bildet sier vil man da kunne avskrive alle eiendeler hvor automatisk avskriving er satt på men ikke er utført. Man kan da avskrive på nytt ved å trykke på "Avskriv eiendeler" (3):

Eiendel med avskr 3.png

Rutinen vil ikke forårsake at det blir doble avskrivinger på noen av eiendelene, og er en handling man kan gjennomføre flere ganger.

 

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×