Utbetaling

Under Bank → Utbetalinger (1) får du oversikt over alle utbetalinger i systemet. Denne siden er delt opp i Betalingsliste (2), Under behandlinger (3), Avvist (4), og Betalt og fullført (5). På samtlige sider kan du klikke på tannhjulet for å endre kolonneoppsett, for eksempel dersom du ønsker å hente inn eller fjerne felter (6).

 

utbetaling1.png

 

Betalingsliste: Her finner du alle betalinger som er klare for å sendes til bank. Huk av for betalingene du ønsker å sende (1), og velg "Send til betaling" (2). Før du sender betalingene, kan du også se summen av de markerte postene (3). Du kan også velge å sende samtlige betalinger i listen til betaling, da velger du "Send alle til betaling" istedenfor å huke av enkelte poster. I nedtrekksmenyen kan du også velge å opprette manuell betaling, hente og bokføre bankfiler, eller bokføre betalingen uten å sende den til bank (4).

  • Bokfør betaling: Velg denne dersom du ønsker å bokføre betalingen, for eksempel dersom den er betalt manuelt i bank.
  • Endre status til bokført og betalt: Velg denne dersom du kun ønsker å endre statusen på betalingen. Merk at dette valget ikke vil bokføre betalingen.

utbetaling2.png 

Under behandling: Her finner du alle betalinger som er sendt til banken. Dersom du klikker på en betaling, kan du se hvor i løpet den befinner seg (1). Dersom betalingen har status "Overført bank", er den overført til banken og du vil finne den i godkjenningsliste eller forfallsliste i nettbanken, avhengig av om du benytter deg av regnskapsgodkjente betalinger eller ikke. Dersom statusen er "Opprettet, ikke overført" eller "Fil mottatt av zdata" kan det hende at betalingen har stoppet opp. Det kan ta noe tid før betalingen endrer status, men dersom statusen ikke er endret til "Overført bank" innen en times tid, ta kontakt med support for videre bistand. Klikk på det aktive nummeret under "ID" dersom du ønsker å gå direkte til aktuell leverandørfaktura (2).

 

utbetaling3.png

 

Avvist: Her finner du betalinger som av en eller annen grunn er avvist hos ZData eller i banken. Under feltet "Statustekst" (1) finner du som regel en forklaringstekst som beskriver hvorfor betalingen har blitt avvist. Dette kan for eksempel være på grunn av manglende dekning, ugyldig KID osv.

 

utbetaling4.png

 

Betalt og fullført: Her finner du alle betalingsposter som er betalt i banken og bokført i systemet basert på avregningsreturen vi har mottatt fra banken. Klikk på bilagsnummeret for en betaling for å komme direkte til bilaget (1).

 

utbetaling5.png

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×