FAQ Bank

Ofte stilte spørsmål

Hva er kundeenhetsID? 

Svar: Ulike systemer behandler betalinger forskjellig med hensyn til hvor betalingsfilene sendes. For Uni Economy skal filer ikke sendes direkte til økonomisystemet, men til bedriftsnettbanken. Herfra sørger ZData for at filene blir hentet fra banken og tilgjengeliggjort for nedhenting av Uni Economy. I de fleste tilfeller vil da kundeenhetsID være bankens ID, og banken din skal kunne hjelpe deg med denne ID-en.


Hva innebærer ulike filformater for innbetalinger? 

Svar: Ulike banker forholder seg til ulike formater på filsendingene sine; OCR, Cremul, ISO, osv. Rent praktisk vil dette kunne avgjøre om du mottar betalinger med og uten KID, der ISO er standarden som åpner for alle typer innbetalinger. Kontakt banken din om du ønsker å endre formatet.

Kan man benytte eksisterende KID/OCR avtale?

Svar: Ja, så lenge det er satt opp med Modulus 10. Standardlengde er 15 siffer. Kontakt banken din for detaljer, eller Uni Economy Support hvis du har spørsmål. 

 

Aga og skattetrekk remittering: 

Svar: Betaling av skatt og AGA kan håndteres direkte fra UE, men merk at inntil videre må utbetalingsbunter være gruppert etter fra-konto, dvs. kun én unik fra-konto per bunt. 

 

Betalinger som er ført manuelt før Autobank er opprettet ligger med feil status i bankmodulen?

Svar: Aktivering av autobank har ikke tilbakevirkende effekt på manuelt opprettede bankposter. Her må man enten bokføre betalingene manuelt, laste opp bankfil eller endre status.

 

Hva er en betalingsbunt? 

Svar: En betalingsbunt er en samling av alle transaksjoner som er gjort i en overføring. Du finner en oversikt over alle opprettede betalingsbunter under Bank → Utbetalingsbunter. Herfra kan man ettergodkjenne bunter hvis man benytter Regnskapsgodkjente Betalinger, eller tilbakestille bunter om nødvendig. Les mer om tilbakestilling her.

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×